Historien om Esport

Esport eller electronic sports, som det også står for, kan for nogle synes nyt, men historien om Esport strækker sig dog nogle årtier tilbage.

Videospil og gaming industrien er allerede en milliard industri og forventes kun, at blive endnu større i årene fremover.

Hvornår begyndte Esport egentlig? Dvs. konkurrencemæssig Esport, hvor man konkurrerer mod andre gamere. Tilbage i oktober 1972 blev konkurrence-gaming for første gang grundlagt med et spil kaldet SPACEWAR. Til denne turnering var der 24 studerende som deltagere ved eventet. Eventet var døbt “Intergalactic Spacewar Olympics” og blev afviklet på Stanford’s Artificial Intelligence (AI) Laboratory. 1. Præmien var her 1 års medlemskab af magasinet Rolling Stone.

I årene efter greb gaming endnu mere om sig og i 1980 blev der bl.a. afholdt Space Invaders Championship med mere end 10.000 deltagere. I 90’erne tog Esport endnu mere fart og spillene blev mere mere raffinerede i takt med den teknologiske udvikling. Dette viste sig også i turneringerne som tiltrak flere deltagere og større pengepræmier. Det var også i 90’erne (1997) at Cyberathlete Professional League blev dannet af gamer entreprenøren Angel Munoz. Allerede året efter at CPL var etableret var præmiebeløbet oppe på 15.000 dollars til FRAG2 eventet. Omkring denne tid var det primært førstepersons skydespil der var blev spillet, hvor fokus primært er på vedkommendes hurtige reflekser.

I slut 90’erne skete der langsomt en forandring i spillene. Nu skulle der lige pludselig tænkes planlægning og strategi, når man skulle spille. Disse spil indenfor denne genre kaldes også Real-Time Strategy games og bl.a. StarCraft: Brood War og Counter-Strike blev sindssygt populært. I takt med at internethastigheden blev hurtigere og computerne udviklede sig, var det nu også muligt at spille mod og med hinanden online.

I takt med at Esporten stadig voksede fra 90’erne og ind i det nye årtusinde dukkede der også flere organisationer op omkring Esport, hvilket bidrog til seriøsiteten omkring sporten. Nogle af de største E-sportshold vi har i dag er alle udsprunget i nullerne, f.eks. Team Dignitas, Fnatic, SK Telecom T1, Optic Gaming og TSM. Dreamhack og ESL som til stadighed afholder gaming turneringerne bidrog i den grad også til populariteten.

Old School gaming udstyr før Team Astralis blev kendt.
Meget old school gaming hardware

Fra 2010 og fremad blev Multiplayer Online Battle Arena (MOBA) mere og mere populært. Her spiller man to hold af 5 spillere mod hinanden. Hver spiller styrer her sin karakter på sit hold og skal sammen med holdkammeraterne slå modstanderholdet og ødelægge deres base.

2 af de mest populære MOBA spil i øjeblikket er League of Legends (lanceret 2009) og Dota 2 fra 2011. League of Legends har f.eks. mere end 100 mio spillere på verdensplan.

Da Esport til stadighed er blevet mere en tilskuersport blandt andet grundet muligheden for gratis livestreaming, så er pengepræmierne og sponsorpræmierne nu også vokset markant. Dota 2 så deres præmiepulje vokse fra 2,9 mio i 2013 til 10.9 mio dollars i 2014 til 18.4 mio. dollars i 2015 og 20.7 mio. dollars i 2016. I 2014 viste ESPN for første gang finalerne live. Dette var første gang at en mainstream og etableret tv kanal viste en Esport finale. I 2016 blev det danske Team Astralis hold etableret, og de viste trods deres unge alder, at være et tophold. Team Astralis vandt i 2017 en stor finale i USA med en præmiepulje på 0,5 million dollars. I 2017 købte det danske fodboldhold F.C. København esport holdet Dignitas, som efterfølgende er blevet kendt under navnet North. 

Twitch giver adgang til at brugerne kan livestreame Esport kampe og se deres favoritspillere game live. Udover det er merchandise salget med de forskellige spillere og hold steget markant de seneste år. Alle disse indikatorer gør, at vi hos Esporttips ikke er i tvivl. Esport er kommet for at blive.

Team Astralis vejen mod toppen

Team Astralis er et dansk esport hold, der i 2017 har oplevet verdensberømmelse ved blandt andet at vinde ELeague Major-finalen i USA og 0,5 millioner USD. Team Astralis mødte polske Vitrus.pro, som i kvartfinalen slog det danske esport hold North. North som er ejet af fodboldklubben F.C. København. ELeague Major finalen blev afhold i en fyldt FOX Theater arena i Atlanta, USA, foran omkring 4600 jublende esport tilhængere. Twitch oplevede til denne finale med Team Astralis, at opnå seer rekord med over 1,2 millioner.